Hur ska en tolka 5 kap 1 § körkortslagen?

Jag har funderat över denna bestämmelse. Hur ska vi tolka den? 5 kap 1 § körkortslagen (2010:1914)

Ett körkortsingripande med anledning av brottslig gärning ska

när det gäller frågan om brott föreligger grunda sig på en

lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt

föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om

åtalsunderlåtelse enligt 20 kap. rättegångsbalken eller

motsvarande bestämmelse i annan författning.

Med svensk dom jämställs vid tillämpningen av denna lag

brottmålsdom eller annat likvärdigt avgörande som har meddelats

av en utländsk domstol eller någon annan utländsk myndighet.

Lag (2010:1914).

Betyder det sista stycket att om vi kan jämställa/likställa en handling från exempelvis utländsk polismyndighet med ett godkänt strafföreläggande eller ett godkänt ordningsföreläggande (som utfärdas av åklagare eller polismyndighet här i landet) så bör det kunna ligga till grund för ett körkortsingripande? Det är alltså inte endast utländska brottmålsdomar som kan ligga till grund för ett ingripande?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din tolkning av 5 kap 1 § 3 stycket körkortslagen stämmer bra. Inte enbart brottmålsdomar från utlandet kan läggas till grund för ett körkortsingripande, utan även motsvarande strafförelägganden och förelägganden om ordningsbot som kan jämställas med en svensk dom kan läggas till grund för ett ingripande. Detta läses in i "… eller annat likvärdigt avgörande som har meddelats av en utländsk domstol eller någon annan utländsk myndighet". Om du har fler frågor om körkortslagen eller något annat går det bra att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare