FrågaAVTALSRÄTTFormkrav07/10/2018

Hur ska en signatur se ut?

Jag gick för att få mitt körkort och skrev min signatur. Bara det att jag brukar alltid lägga till en glad gubbe i mitt "D". Personen som höll i namnskrifterna sa att jag var tvungen att göra om den och utan några tillägg så som en glad gubbe. Finns det några regler på hur min namnteckning måste se ut? Min signatur är liknande till Jay Leno.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter faktiskt som att du har en oerhört härlig underskrift! Rent juridiskt finns det inga krav på hur en skriftlig signatur måste se ut. Det finns inte ens något krav på att man faktiskt skriver sitt namn, utan figurer och liknande godtas också som namnteckning. Den som skriver under kan däremot ibland behöva skriva ett namnförtydligande i anslutning till sin signatur och där måste både förnamn och efternamn skrivas.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare