FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/09/2019

Hur ska en gå tillväga för att adoptera sin sambos barn?

Hej! Funderar på hur man ska gå tillväga att adoptera en sambos dotter!

Dottern är 9 år, hennes biologiska mamma är död sedan 8 år tillbaka..

Sedan 2 årsåldern har fadern en nykvinna som nu vill bli barnet laglig förälder! Vad behöver dom göra? Pappan önskar det samma.

Skriver denna fråga i syftet att hjälpa detta par att komma vidare i sin önskan!!

//Maja

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som rör adoption finns i föräldrabalken (FB). Kvinnan får adoptera sin sambos dotter om sambon samtycker till det. Eftersom sambon samtycker och den biologiska mamman är död så finns det inga formella hinder för kvinnan att adoptera barnet, FB 4 kap 6 §.

Vad behöver de göra?

Kvinnan som vill adoptera barnet behöver göra en ansökan om adoption till tingsrätten i den ort där familjen bor, FB 4 kap 11–12 §. Socialtjänsten kommer därefter göra en utredning kring om adoptionen är i enlighet med barnets bästa samt om det är lämpligt, FB 4 kap 14 § jämte 1–2 §. I samband med utredningen kommer socialtjänsten bland annat att prata med barnet och pappan kring hur de känner gällande adoptionen. När utredningen är klar kommer socialtjänsten att lämna ett förslag till beslut till tingsrätten, FB 4 kap 15 §.

Om du har fler funderingar kring adoption eller något annat får du gärna ställa en ny fråga till oss på Lawline. Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare