Hur ska elektroniska journaler förvaras inom hälso- och sjukvården?

Hej!

jag kommer att starta en mottagning för psykologisk samtalsbehandling. Jag är ju journalföringspliktig och kommer att köpa in ett journalsystem (lutar åt "terapijournal"), och informationen kommer då att sparas på min egen laptop och ej någon extern server. Hur ska jag förvara denna laptop? Måste jag låsa in den i ett brandklassat arkivskåp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Patientdatalagen (PDL) 1 § anges att det finns bestämmelser om vårdgivares behandling av personuppgifter inom hälso- och sjukvården, men även bestämmelser om skyldighet att föra patientjournal. Lagen är tillämplig oavsett om en person bedriver offentlig- eller privat sjukvård. Informationshanteringen ska vara organiserad så att den tillgodoser patientsäkerhet och god kvalitet samt främjar kostnadseffektivitet. Dokumenterade personuppgifter ska också hanteras och förvaras så att obehöriga inte får tillgång till dem (2 § PDL). Det är alltså viktigt att du förvarar din laptop på ett sådant sätt att obehöriga inte får tillgång till den. Det finns inte några mer specifika regler i PDL angående din fråga, men regeringen har delegerat ner till Socialstyrelsen att meddela närmare föreskrifter om hur journalhandlingar ska hanteras och förvaras (3:15 PDL).

Enligt Socialstyrelsens föreskrifter 6 kap. 1 § HSLF-FS 2016:40 framgår att du, och din eventuella hälso- och sjukvårdspersonal, ansvarar för att personliga lösenord och hjälpmedel för att logga in på datorn inte blir tillgänglig för någon annan. Du ansvarar också för att datorn inte lämnas utan att uppgifterna är skyddade mot obehörig åtkomst.

Som vi ser är det alltså rent tekniska frågor som lagstiftaren har velat reglera, vilket har att göra med att skydda dina framtida patienters personuppgifter. Jag hittar dock inga regler angående att du behöver låsa in din dator i något sorts brandsäkert arkivskåp. Det kan dock vara så att du behöver något form av brandskydd för dina lokaler som du kommer bedriva din verksamhet i.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare