Hur ska bostadsrätt värderas, när delägare pga arv vill bli utköpt?

Om jag ärver en halv bostadsrätt dvs 50 procent och den andra halva ägd av min fars sambo.Finn inga testamenten inbördes mellan dem och om jag nu säljer min del till pappas sambo .är det då priset som den värderas till i nutid eller det priset den var värd då pappa gick bort ?mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du har ärvt din pappas del av bostaden innebär detta i praktiken att din pappas sambo köper ut dig från bostadsrätten (dvs att du säljer din del till henne). Det är marknadspriset som din pappas sambo kommer betala för att köpa ut dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare