Hur ska arvet fördelas mellan syskon och syskonbarn till den avlidne?

Jag har en broder som är gammal 93 år om han skulle gå bort. Hur fördelas arvet

Enda systern som lever

4 st syskonbarn

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om din bror går bort utan att lämna barn eller föräldrar efter sig ska arvet gå till din brors syskon. Syskonen ska dela på arvet och när det gäller de syskon som inte är vid liv kommer arvet att gå vidare till deras barn, dvs. dina syskonbarn. Alltså ska du och dina syskonbarn dela på arvet efter din bror. Detta framgår av 2 kap. 2 § Ärvdabalken.

Vi tar ett exempel:
Antag att du utöver din bror har två syskon med två barn vardera. Din bror lämnar 90 000kr i arv som ska fördelas mellan dig och syskonbarnen. 30 000kr går till dig, 30 000kr får två av syskonbarnen dela på och resterande 30 000kr får de två andra syskonbarnen dela på. Syskonbarnen får alltså 15 000 kr vardera och du får 30 000kr.

Detta är bara ett exempel men det tydliggör hur arvet ska fördelas mellan dig och syskonbarnen, givet att det inte finns något testamente.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare