Hur ska arvet efter min farbror fördelas?

Hej! Jag har en fråga.

Min farbror har gått bort.

Har ha totalt 5 syskon.

Alla syskon är döda utom min far.

Min farbror har inga barn eller fru.

Frågan är nu.

Ärver min pappa allt eller ärver även min pappas döda syskon. Dvs deras barn som lever.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om arvsrätt och om hur arvet efter din farbror ska fördelas. Detta regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Hur fördelas arvet?

Ifall din farmor och farfar lever ska de dela lika på arvet, (Ärvdabalken 2 kap 2 § 1 st). Ifall dina farföräldrar inte lever ska arvet istället fördelas mellan din pappa och hans syskon. Eftersom att hans syskon inte lever kommer hans avlidna syskons andelar gå till deras barn, (Ärvdabalken 2 kap 2 § 2 st). Din pappa kommer få 1/5 av arvet och barnen efter varje avlidet syskon får dela på 1/5 av arvet.

Sammanfattningsvis innebär det att din pappa inte kommer ärva allt. Din farbrors arv kommer fördelas lika mellan din pappa och varje syskonbarn.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Skulle det uppstå fler funderingar kring arvet är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Ceda ImranovaRådgivare