FrågaSKATTERÄTTÖvrigt11/05/2018

Hur ska 11 a kap. 2 § inkomstskattelagen tolkas?

Hur tolkas följande text i 2 § 11 a kap. Särskilda bestämmelser om personaloptioner.

"Med företag avses i detta kapitel ett svenskt aktiebolag eller ett utländskt

bolag som motsvarar ett svenskt aktiebolag och som har fast driftställe

i Sverige, om det hör hemma i en stat inom Europeiska ekonomiska

samarbetsområdet eller i en stat med vilken Sverige har ingått ett skatteavtal

som innehåller en artikel om informationsutbyte"

Ska det tolkas som att

1. Företaget måste ha ett fast driftställe i Sverige SAMT... (höra hemma i en EU-stat

eller stat som Sverige har informationsutbyte med).

Eller

2. Företaget måste ha ett fast driftställe i Sverige ELLER höra hemma i en EU-stat ELLER stat som Sverige har informationsutbyte med.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelsen ska tolkas som att det utländska bolaget som motsvarar ett svenskt aktiebolag och som har fast driftställe i Sverige, ska höra hemma i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Ett franskt bolag som motsvarar ett svenskt aktiebolag och har ett fast driftställe i Sverige skulle omfattas av denna bestämmelse. Om det utländska bolaget dock inte befinner sig inom EES ska Sverige ha ingått ett skatteavtal med staten som innehåller en artikel om informationsutbyte. Sverige har t.ex. ingått ett sådant avtal med USA.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare