FrågaAVTALSRÄTTGåva11/11/2018

Hur ser pengagåva ut mellan sambor, kan barnen kräva summan i bouppteckning och ska gåvobrev skrivas?

Hej,

jag är sambo och vi har ett gemensamt barn och min man har 3 barn med sin fd fru.

Nu vill min sambo ge mig en gåva på en större summa pengar, som en säkerhet ifall han går bort. Han äger ensam huset vi bor i och jag behöver pengar om han dör. För huset och hans tillgångar går ju i arv till barnen.

Kan han ge mig en pengagåva utan att riskera att barnen kan kräva att den summan ska ingå i bouppteckningen efter hans frånfälle. Ska vi skriva ett gåvobrev? Ska det stå något speciellt i detta gåvobrev för att jag ska vara säker?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gåvor finns i Gåvolagen HÄR och regler om arv finns i Ärvdabalken HÄR.

Jag svarar först på din fråga om hur gåvor till sambor går till och om/hur du ska skriva ett gåvobrev. Sedan besvarar jag frågan om det finns en risk att barnen i efterhand kan kräva att gåvan ska ingå i bouppteckningen.

Gåva till sambor och gåvobrev:

För att en gåva om pengar ska vara giltig finns egentligen inget ytterligare krav än att gåvan ska vara fullbordad. Det innebär att pengarna ska vara överlämnade till dig och att sin sambo inte längre kan disponera över dem, (GåvoL 1 §). Om detta uppfylls är gåvan bindande och ett gåvobrev krävs inte.

Vissa väljer ändå att skriva ett gåvobrev för att bevisa att det rör sig om en gåva. I detta kan det då vara bra att ha med:

- vem som ger bort pengarna och vem som får pengarna

- vad gåvan består i, t.ex. summan pengar

- förklaring att din sambo överlåter pengarna till dig

- ev. villkor för gåvan

- underskrift, ort och datum för er båda två

Kan barnen kräva att denna gåva ska räknas med i bouppteckning vid en situation om arv?

I ert fall framgår det att mannen har tre barn. Dessa är hans sk. bröstarvingar enligt arvsrätten. Vad barnen alltid har rätt till, är sin laglott (om de kräver denna). En laglott består i hälften av vad de skulle ha fått enligt arvsordningen (ÄB 2:1 och 7:1). Ett exempel med tydliga, fiktiva siffror:

Om han efterlämnar 300 000kr ska vardera barn ärva 100 000kr enligt arvsordningen (utan testamenten eller liknade). Deras laglott består då av 50 000kr, alltså hälften utav vad de skulle fått.

Finns någon risk i detta?

Detta innebär att i vissa fall kan gåvor, som likställts med testamente eller förskott på arv, därför räknas in som egendom tillhörande bouppteckning när laglotten ska beräknas. Detta kan bl.a. bero på tid mellan gåvan och ett ev. dödsfall och gåvans storlek. Det kallas förstärkt laglottsskydd (ÄB 7:4).Detta behöver inte bli relevant i ert fall, men kan vara bra att veta om eftersom att du undrar om du kan säkra att gåvan inte ska kunna krävas av barnen, och att laglottsskyddet då finns att ta hänsyn till.

Råd:

Eftersom det kanske handlar om mycket pengar, så föreslår jag att du kan kontakta ytterligare juridisk hjälp för att kunna avgöra just ditt fall närmre.

Du kan bl.a. kontakta vår avtalsservice här.

https://lawline.se/vara_tjanster/avtal

Eller om du vill oss direkt här:

https://lawline.se/contact

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga, och klarhet i hur du kan gå tillväga!

Med vänlig hälsning,

Felicia OlssonRådgivare