Hur ser mina chanser ut vid ansökan om betalningsföreläggande?

Jag lånade ut 25000kr till min ex-sambos pappa hösten 2016 men löfte om återbetalning senast december 2016. Har efter upprepade påminnelser endast återfått 5000kr, i maj 2017. Sedan dess har han ljugit och slingrat sig när jag bett om pengarna, fram tills idag, har nu blivit lovad att få tillbaka lånet i slutet av januari. Mina bevis på skuldens existens är sms-konversation och kontoutdrag på överföringen. Om han inte uppfylller löftet om återbetalning i januari 2018 vill jag vidta rättsliga åtgärder. Hur ser mina chanser ut vid ansökan om betalningsföreläggande? Vi har ju inte direkt skrivit ett kontrakt eller liknande. Har även andra som kan vittna om skulden.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Rättsliga åtgärder kan dels vara omständigt men även kosta pengar för dig. Nedan kommer jag att redogöra för hur du kan gå tillväga samt hur du kan öka dina chanser för att få pengarna tillbaka.

Kronofogden
För att få tillbaka pengarna du lånat ut kan du vända dig till Kronofogden. Du ansöker, precis som du själv skriver, om ett betalningsföreläggande. Det kostar dig 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande men den summan kan du begära ersättning för i din ansökan. När du har skickat in din ansökan skickar Kronofogden ett föreläggande till den du vill få betalt av.

Domstol
Om din vän hör av sig till Kronofogden och invänder mot skulden kan du välja om du vill att din ansökan ska tas vidare till domstol. Om du väljer att gå vidare till domstol tillkommer det en avgift på 600 kr som du måste betala för att domstolen ska ta upp din ansökan. Domstolen kommer att pröva huruvida det föreligger en fordran eller ej. Det är svårt att säga hur stora dina chanser är, men en utförlig redogörelse om grunden för ditt krav, de aktuella omständigheterna och bevis som du kan åberopa skulle öka dina chanser.

Om personen inte hör av sig till Kronofogden alls så meddelar Kronofogden ett utslag där din vän förpliktas att betala det du har begärt. När du har fått ett utslag om betalningsföreläggande kan Kronofogden börja arbeta med att driva in skulden från din vän. Detta kostar 600 kr, och om Kronofogden inte kan få betalningen från din vän skickar de en faktura på beloppet till dig.

Kort sagt är det svårt att säga hur dina chanser ser ut men för att öka chansen vore det bra med en utförlig redogörelse om grunden för ditt krav, de aktuella omständigheterna och bevis (smsen, kontoutdragen) som du kan åberopa.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare