Hur ser min arvsrätt ut?

Min far bor sedan några år i England. Han är omgift men en engelska och dom har i sin tur 1 barn.

Hur ser min arvsrätt ut från min pappa samt mot hans fru?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din pappa bor i England så kan Englands arvsregler komma att påverka hur hans arv fördelas. Jag skulle rekommendera att du själv kollar upp vad som gäller just i ditt fall genom att fråga din pappa hur han vill göra. Om din pappa vill vara säker på att hans arv fördelas enligt svenska regler så skulle jag också rekommendera att han uttryckligen skriver det i ett testamente. I mitt svar nedan kommer jag utgå från att det är de svenska arvsreglerna som gäller och då utgå från ärvdabalken (ÄB).

Hur ser din arvsrätt ut enligt svensk rätt?

Eftersom du inte skriver något om att din pappa har ett testamente i din fråga så kommer jag i mitt svar att utgå från att det inte finns något. Finns det inget testamente så är det du och ditt halvsyskon som har rätt att ärva. Ni kommer ärva lika mycket, hälften var (ÄB 2 kap. 1 §).

Eftersom du inte är din pappas och hans nuvarande frus gemensamma barn så är du ett särkullbarn. Detta innebär att du alltid har rätt att få ut ditt arv direkt efter din fars bortgång. Skillnaden mellan dig, som särkullbarn, och ditt halvsyskon är att ditt halvsyskon inte kan välja att att få ut sitt arv vid eran pappas bortgång. Istället är det hens mamma som kommer att "ha hand om" hens del av arvet tills dess att även hon gått bort (ÄB 3 kap. 1 §).

Ärver din pappas fru efter din pappa?

Gifta makar ärver bara varandra om de har gemensamma barn. I detta fallet så är ditt halvsyskon din pappas och hans frus gemensamma barn. Som jag skrivit ovan innebär det alltså att din pappas fru kommer att ärva ditt halvsyskons del av er pappas arv, men inte din del (ÄB 3 kap. 1 §).

Sammanfattningsvis

För dig innebär detta alltså att du kommer ärva efter din pappa och har möjligheten att ta ut ditt arv med en gång. Om din pappa inte har skrivit ett testamente så ärver du och ditt halvsyskon hälften var. Dessutom är det endast ditt halvsyskons del av arvet som pappans fru får förfoga över efter din pappas död.

Mitt svar utgår som sagt från att det är Sveriges arvsregler som tillämpas men eftersom din pappa bor i England kan det lika gärna vara Englands regler som gäller. Om din pappa vill att de svenska reglerna ska tillämpas efter hans död bör han uttrycka detta i ett testamente. Skulle det ändå vara så att det är Englands arvsregler som gäller rekommenderar jag att du hör av dig till Lawlines telefontjänst för att reda ut eventuella frågor som du har. Jag hoppas att jag har kunnat besvara några av dina funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare