Hur ser den legala arvsordningen ut?

Hej! Min mor var omgift och har ett barn med sin nye make.

Maken avled för ett antal år sedan och nu har min mor sålt huset de hade gemensamt och tänker fördela ut en del av det hon fått för huset till oss barn.

Så min fråga är hur arvsordningen ser ut? Deras gemensamma barn ärver väl allt efter sin far och den andra halvan av deras kvarlåtenskap fördelas mellan oss samtliga syskon, är det rätt så eller ärver vår mor allt efter sin make och när hon går bort så fördelas allt lika mellan samtliga syskon?

Rimligt borde väl vara att deras gemensamma barn ärver sin far fullt ut och att samtliga sedan ärver vår mors del lika.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Allmänt om arvsordningen

Den första arvsklassen utgörs av arvlåtarens egna barn, sk bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Då ni övriga syskon inte är bröstarvingar till den avlidne har ni ingen legal arvsrätt. Det är alltså bröstarvingen, deras gemensamma barn (som nedan kommer att benämnas som A), som ärver kvarlåtenskapen efter sin far.

Om föräldern är gift tillfaller all kvarlåtenskap den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Detta är aktuellt här, då er mor är vid livet. Hon kommer då att ärva med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon inte får testamentera bort egendomen. I sådana fall har A rätt att få ut sin del av arvet först efter att den andra föräldern också har gått bort (3 kap. 2 § ÄB). Då får A ut sin del av arvet i form av ett sk efterarv.

Efterarvets storlek bestäms av kvotdelen den efterlevande makens arv utgjorde i relation till dennes totala förmögenhetsmassa vid den första makens död. Det väsentliga vid beräkningen av efterarvet är alltså hur stor andel av A:s fars kvarlåtenskap som utgjorde makarnas gemensamma egendom. Det är denna andel som sedan kommer att bli efterarvet och som A kommer att få ut efter moderns bortgång.

Resterande del av kvarlåtenskapen efter er moder kommer att delas lika mellan alla bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB), såvida det inte framgår annat av ett eventuellt testamente eller dylikt.

Vad innebär detta för dig?

Som det har redogjorts för ovan, och som du själv nämner, är det A som ärver efter faderns bortgång, men då det finns en efterlevande make kvar vid liv kommer A att få ut sin andel (efterarvet) först efter att er mor har gått bort.

Resterande andel av kvarlåtenskapen efter er mor kommer att fördelas lika mellan alla bröstarvingar, om inte ett testamente eller en dylik handling stipulerar något annat.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Narin BanaeeRådgivare