Hur ser arvsordningen ut om arvstagare går bort innan testamente betalats ut?

Hej, skriver för min mors räkning. Hon väntar ett arv från sin bror som inte längre finns i livet men som hade skrivit testamente. Min mamma får enligt testamentet 25 % av arvet. Båda mina föräldrar är i livet men endast mamma finns uppsatt som arvtagare i testamentet. Hon frågade mig idag såhär: Vad händer om jag dör innan arvet betalas ut?

Jag vet inte om det har någon betydelse att arvet kommer från Canada. Handläggningstiden är enligt advokaten som kontaktat dem ca 11 månader.

Kommer om så vore fallet mammas del gå till vår pappa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i ärvdabalken (ÄB).

I det fall er mor skulle gå bort innan arvet från brodern betalas ut tillfaller detta er mors dödsbo. Enligt den legala arvsordningen har make rätt till all kvarlåtenskap framför bröstarvingar (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Om de inte är gifta kommer arvet efter er mor istället fördelas på lika lott mellan bröstarvingarna (2 kap. 1 § första stycket). Därefter följer föräldrar till arvlåtaren, syskon och mor- och farföräldrar (2 kap. 2-3 § ÄB). Ovan förutsätter att er mor inte har något testamente som reglerar fördelningen annorlunda.

Jag känner inte till någon författning som skulle påverka den svenska arvsordningen eller någon annat förhållande på grund av en utländsk utbetalning.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare