Hur ser arvsordningen ut?

Hej.

Min pappa har gått bort och jag är enda barnet. Båda hans biologiska föräldrar är avlidna, men tydligen så ska han ha 2 halvsystrar på sin pappas sida som han inte haft någon som helst kontakt med. Min fråga är vem som ärver vad, vem som är huvudansvarig för bouppteckningen och vem som är dödsbodelägare. Jag är som sagt ensamt barn till honom och han har inga andra barn än mig.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dig fråga!

I ärvdabalken finns reglerna om arv och de som ärver delas in i olika arvsklasser. Till de som ärver i första hand (första arvsklassen) hör arvlåtarens barn. Om de finns fler barn delar de lika som utgångspunkt. Det är först när det inte finns någon kvar i den första arvsklassen, alltså barn till den avlidna, som den andra arvsklassen får ärva. Så länge du finns i livet ärver ingen av de andra, som din pappas halvsystrar. Först när en arvsklass är tom kan nästa komma i fråga.

Den andra arvsklassen utgörs av föräldrarna och om de är borta så ärver syskon och halvsyskon. Om du inte skulle finnas kvar i livet så hade din pappas halvsystrar ärvt honom då hans föräldrar är avlidna. Om varken barn, föräldrar, syskon finns kvar i livet aktualiseras den tredje arvsklassen som utgörs av far- och morföräldrar. Och i andra hand fastrar, farbröder, mostrar och morbröder.

(I din information nämner du inget om din pappa var gift. I sådana fall skulle frun ärva allt med fri förfoganderätt. Om det var din mamma skulle du få vänta innan du får ut något arv (alltså vänta tills båda föräldrarna är borta). Om det inte skulle vara din mamma skulle du vara ett särkullbarn i förhållande till deras relation och du hade då kunnat begära ut ditt arv från din pappa direkt. Jag utgår dock från att din pappa inte var gift då du inte anger detta.)

Då du är din pappas enda barn kommer du att ärva allt. Du kommer även bli ensam dödsbodelägare och kan ta samtliga beslut själv. När man är flera dödsbodelägare måste man vara överens om vilka beslut man tar och innan man agerar.

Bouppteckningen är den skriftliga sammanställningen över den avlidnes tillgångar och skulder. Det är de som ingår i dödsboet (i ditt fall endast du) som ska göra bouppteckningen eller anlita någon annan till att göra det. Du kan alltså välja att göra den som privatperson. Det är vanligt att man anlitar en begravningsbyrå eller en jurist som hjälper och sköter det åt en. Bouppteckningen ska i vilket fall in till skatteverket inom fyra månader efter dödsfallet.

Svaren på dina frågor är alltså att du ärver allting. Du blir även ensam dödsbodelägare och kan välja själv om du vill anlita exempelvis begravningsbyrån till att sköta bouppteckningen.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare