Hur ser arvsordningen ut?

Hej!

Vår nyss avlidna faster var yngst i en syskonskara på fyra personer där alla är nu döda. Fastern har aldrig varit gift och ej heller haft egna barn eller adoptivbarn. Närmast efterlevande är nu två brorsdöttrar (systrar) efter ena brodern samt sex syskobarnbarn. Testamente saknas. Hur ser arvsordningen ut?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst vill jag beklaga dödsfallet!
Nedan finner du hur arvsordningen kommer att se ut.

Tillämpligt lagrum

2 kap. Ärvdabalken (ÄB).

Vad gäller?

Arvsordningen hittas i 2 kap. ÄB och där hamnar syskonbarnen i klass två och rum två, vilket framgår av 2 § andra stycket ÄB. För att de ska få ärva så måste alltså arvlåtaren inte ha några bröstarvingar (barn, barnbarn osv), föräldrar eller syskon.

Av informationen i din fråga framkommer att samtliga av de jag har nämnt antingen är avlidne eller aldrig har funnits varför de (syskonbarnen) står på tur i arvsordningen. Det finns heller inget testamente att ta ställning till. Det blir således de två brorsdöttrarna som enligt 2 § andra stycket ÄB kommer att dela på arvet (de får alltså lika mycket var).

Slutsats

Brorsdöttrarna får dela på arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare