Hur ser arvsordningen ut

Hur ärver min maka mej?

Hur ärver jag henne?

vi är gifta, hon har 2 barn, jag har inga barn. Mina närmaste släktingar är min demente far,

2 stycken halvsyskon, därefter deras barn och mina kusiner.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag besvarar arvsordningen för dig respektive din maka i tur och ordning.

Vem ärver dig:

Din maka ärver hela din kvarlåtenskap om hon är vid livet vid din bortgång (se 3 kap. 1 § Ärvdabalken). Notera dock att innan arvet fördelas ska det göras en bodelning (precis som när man skiljer sig) och om ingen av er har enskild egendom kommer all er respektive egendom delas lika mellan er. Alltså får din maka först hälften genom bodelning och sedan den andra hälften genom arv.

Om din far, syskon eller syskonbarn sedan skulle vara i livet när din maka senare går bort har de rätt till efterarv ur hennes kvarlåtenskap (som huvudregel 50% så länge det inte fanns någon enskild egendom vid er bodelning).

I det fall din maka redan gått bort när du dör är det din far som ärver hela din kvarlåtenskap alternativt delar den 50/50 med dina halvsyskon (om de är halvsyskon på din mors sida, vilket inte framgår av frågan) (se 2 kap. 2 §). Är din far också död går hela kvarlåtenskapen istället till din halvsyskon. Är de döda går de istället till deras avkomlingar (dina syskonbarn). Om de också skulle vara döda är det istället dina fastrar/farbröder/mostrar/morbröder som ärver (utgår från att mor- och farföräldrar är avlidna). Däremot kan aldrig avkomlingar till fastrar/farbröder/mostrar/morbröder ärva (alltså dina kusiner) utan då går istället arvet till den allmänna arvsfonden.

Vem ärver din maka:

Huvudregeln att make/maka ärver varandra har ett undantag och det är om den avlidne partnern har särkullbarn vilket är fallet här. Särkullbarn har nämligen rätt att få ut hela arvet direkt vid sin förälders bortgång (återigen, notera att det först gjorts en bodelning mellan dig och din makas dödsbo). Det är alltså de två särkullbarnen som ärver din maka.

Det ska nämnas att särkullbarnen har möjlighet att frivilligt avstå från att ta ut sitt arv direkt till förmån för dig (se 3 kap. 9 §). Arvet går då till dig men särkullbarnen har rätt till efterarv ur din kvarlåtenskap senare när du dör.

Du har dock alltid rätt till ett minimibelopp enligt den så kallade basbeloppsregeln (se 3 kap. 1 § 2 stycket). Summan av din enskilda egendom + det du får vid bodelningen + det du ärver får inte understiga 4 basbelopp. Ett basbelopp år 2017 är 44 800 kr. Om summan inte uppnår 4 basbelopp måste särkullbarnen avstå en del av sitt arv till din förmån (så stor del att du totalt erhåller 4 basbelopp). Den del av arvet de tvingats avstå pga basbeloppsregeln har de sedan rätt till efterarv på när du dör.

Jag hoppas att jag lyckades täcka in så många olika scenarion som möjligt och att du fick lite klarhet i hur arvsordningen ser ut.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare