Hur ser arvsfördelningen ut mellan syskon och halvsyskon?

Hej

Hur ser arvsfördelningen ut i delar mellan syskon och halvsyskon ??

Bakgrund:

syskon 1 + 2 är helsyskon och syskon 3 är halvsyskon

anta att helsyskon 1 avlider, hur ser arvsfördelningen ut mellan de efterlevande ??

MVH /

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arvsordningen hittar du i 2 kapitlet Ärvdabalken. Den bestämmelsen jag berör särskilt är 2 kap. 2 § Ärvdabalken.

Min tolkning av omständigheterna:
- Syskon 1 och 2 är helsyskon
- Syskon 3 är halvsyskon med syskon 1 och 2

Syskon 1 går bort
När syskon 1 avlider så ska dennes arv tillfalla dennes barn. Om denne inte har några barn ska arvet fördelas mellan dennes föräldrar. Skulle någon av syskon 1:s föräldrar vara avliden, fördelas den förälderns del av arvet mellan den förälderns barn. D.v.s. arvet delas lika mellan modern och faderns sida, och är någon av föräldrarna avliden delar den förälderns barn på förälderns del av arvet.

Det innebär att om föräldern som syskon 2 och syskon 3 har gemensamt är avliden, ska den förälderns del av arvet fördelas lika mellan syskon 2 och syskon 3. Detta eftersom de båda är barn till föräldern.

Om det är den andre föräldern (som inte är förälder till syskon 3) som är avliden, ska den förälderns del av arvet tillfalla endast syskon 2. Detta eftersom det endast är syskon 2 som är barn till föräldern.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare