Hur ser arvsfördelningen ut då föräldrars arv ska fördelas och ett av föräldrarnas barn redan har avlidit?

Hej vi är fyra syskon och alla har barn. Våra föräldrar lever. Om jag som syster dör innan våra föräldrar är borta, vem går mina föräldrars arv till när dom är borta. M.v.h Christina

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till ärvdabalk (nedan kallad ärvdabalken), vilket är den del av lagen som reglerar arv.

Huvudregeln är att arvet från dina föräldrar ska delas lika mellan er syskon. Om du som syster dör innan era föräldrar går bort så kommer din del av arvet istället att gå till dina barn (om du har flera barn ska de dela lika på din del av arvet) (2 kap. 1 § 2 stycket ärvdabalken).

Dina syskon kommer alltså att ärva en fjärdedel var av arvet från dina föräldrar och din/dina barn kommer ärva den fjärdedel som du skulle ha ärvt om du varit i livet.

Har du fler frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Sanna WallRådgivare