FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2018

Hur sätter man stopp för en vårdslös förare?

Hej,

En man körde mycket vårdslöst i ett bostadsområde där det är gångfart upp till max 40 km/t. Han körde i över 60-70 km i timmen. Han körde nästan på mig och flera andra bilar samt ett litet barn som cyklade och en kvinna med barnvagn och några yngre grabbar som gick där. Jag konfronterade mannen och sa att jag ska anmäla honom och för den firman han jobbade de på. Han svarade otrevligt med fula ord och sa att ägde firman.

Jag är orolig att denna person kör ihjäl någon. Hur kan jag anmäla han som person och firma?

Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Du undrar vilka åtgärder du kan vidta mot en man som kört mycket vårdslöst på ert bostadsområde.

Bestämmelser om brott och straff för trafikbrott av olika slag, finns i lag om straff för vissa trafikbrott. I 1 § stadgas att "brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter."

Detta innebär förenklat att det är straffbart att köra mycket vårdslöst. Av din fråga framgår att mannen kört över hastighetsbegränsningen på ert bostadsområde. Detta är självfallet i sig olagligt. Jag bedömer dock, utifrån vad du skrivit, att mannen mycket väl kan ha gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik, alltefter omständigheterna.

Eftersom mannens agerande troligen är brottsligt, kan du vända dig till polisen och polisanmäla honom. Detta kan du göra på närmsta polisstation. Där kan du också få råd och stöd om hur exakt en polisanmälan går till.

Se till att du har namnen på några av de vittnen på platsen, så att de kan intyga att mannen körde vårdslöst! Detta ökar chansen att det blir någonting av din anmälan.

Eftersom det är mannen som begått ett brott, och han även, såsom jag förstår din fråga, "äger sin firma", bedömer jag att en anmälan mot honom också kommer få obehagliga konsekvenser för hans firma.

Sammanfattningsvis, så har mannen med stor sannolikhet begått ett brott när han körde så illa som han gjorde, och du borde därför upprätta en polisanmälan mot honom. Detta kan du göra på närmaste polisstation.

Om du behöver mer hjälp, är du välkommen att återkomma med ytterligare frågor.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare