Hur säkrar jag min rätt till samboegendom?

Hej!

Jag och min sambo ska köpa gemensam bil tillsammans. Då endast en person får stå som ägare kommer endast han göra det, men kostnaden för bilköpet (och sedan alla andra kostnader) ska vi dela på. Hur hanterar vi det för att jag ska ha rätt till halva bilen/värdet vid en eventuell separation? Är det skuldebrev eller annan lösning som blir aktuell?

Tack,

Jessica

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För samboförhållanden gäller sambolagen som dispositiv lag. Detta innebär att om ni inte avtalat om annat så har ni vissa grundläggande rättsförhållanden reglerade i sambolagen. En av dessa regler rör egendom som sambor köper för gemensam användning, men som inte nödvändigtvis båda betalar för eller står som ägare för.

Lagen föreskriver att egendom som du eller din sambo förvärvat för gemensam användning, alltså i syfte att brukas av båda, är samboegendom (3 § sambolagen) och alltså i fall av en separation ska delas lika. Skulle du vara orolig att ni inte är överens om att bilen är köpt för gemensam användning, så kan du upprätta ett samboavtal som innehåller de villkor som ni känner är lämpliga.

Sammanfattningsvis uppfattar jag din situation som att du inte behöver skriva något samboavtal för att skydda din rätt till bilen, däremot kan du upprätta ett samboavtal för att säkra din rätt ytterligare om du befarar att din partner kommer försöka göra gällande att bilen utgör dennes privata egendom.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare