Hur säkerställer jag att familjens sommarstuga stannar inom familjen?

Min syster och jag har ärvt en sommarstuga av våra föräldrar. Den är skriven som vår enskilda egendom. Jag är gift och har 2 barn och min syster är också gift men har inga barn. Hennes man har 3 st vuxna barn. Vad händer om min syster går bort? Vem ärver hennes del? Måste hon testamentera sin del till mig eller mina barn för att stugan ska stanna i familjen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om hur arvet efter din syster kommer fördelas enligt den legala arvsordningen om hon är gift men inte har några barn när hon avlider. Jag förstår det också som att era föräldrar inte längre är i livet. Jag kommer därför utgå från det i mitt svar nedan. Frågor om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att efterlevande make eller maka ärver kvarlåtenskapen i sin helhet (3 kap. 1 § ÄB). Om den avlidne har en bröstarvinge som inte är gemensamt mellan den avlidne och den efterlevande maken/makan, det vill säga om den avlidne har ett särkullsbarn, har det barnet dock rätt till sitt arv direkt (3 kap. 1 § ÄB). Om den avlidne saknar efterlevande make eller maka och bröstarvingar ärver den avlidnes föräldrar kvarlåtenskapen (2 kap. 2 § ÄB). Först om dessa inte finns i livet ärver syskon (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

För dig innebär detta att det är din systers man som ärver din syster i sin helhet. Om han inte finns i livet vid din systers bortgång är det istället du som ärver henne. Om ni vill säkerställa att sommarstugan går i arv inom familjen måste hon alltså testamentera sin del av den till dig eller dina barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare