Hur säkerställa att särkullbarn ärver enskild egendom direkt?

2 makar med var sina särkullbarn, inga gemensamma barn har äktenskapsförord om enskild egendom (landställen) som de hade innan de gifte sig, önskan är att den enskilda egendomen oräknat ska gå till respektive barn är någon av makarna dör. Övrigt arv (inkl nuvarande bostad) kommer barnen skriva att de avstår till förmån för den efterlevande( den delen med arvsrätt står tydligt förklarat i annat svar , tack för det)

Frågan är: kommer värdet av den enskilda egendomen räknas bort från det totala arvet eller behöver de ge varsina barn dessa i gåva innan de dör, för att slippa ta med värdet av den enskilda egendomen i bouppteckningen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Utifrån din fråga förstår jag det som att vardera make har ett särkullbarn så detta är vad jag kommer utgå ifrån i mitt svar.

När den ena maken dör kommer en bouppteckning göras. Bouppteckningen kommer bestå av makens enskilda egendom och häften av makarnas gemensamma egendom. När detta är gjort kommer denna makens särkullbarn ha rätt att ärva allt, se 3 kap. 1 § ÄB. Sedan kan barnet skriva att de avstår en del av arvet till förmån för efterlevande, se 3 kap. 9 § ÄB.

Svar: eftersom egendomen är enskild genom äktenskapsförord och särkullbarn har rätt att ärva före make kommer respektive barn ärva förälderns enskilda egendom direkt när föräldern avlider. Makarna behöver alltså inte ge bort sin enskilda egendom i gåva innan de dör, eftersom den ändå kommer gå direkt till deras barn.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall det skulle uppstår mer frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare