Hur säger jag upp ett samboavtal?

Hej,

Jag och min sambo är inte ihop längre och han har nu flyttat utomlands. Jag vill avsluta samboavtalet och vet inte hur jag ska gå tillväga. Kan ni vara snälla och hjälpa mig med det? Tack på förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag dels använda mig av sambolagen och dels av allmänna bestämmelser avseende samboavtal. Det korta svaret på din fråga är att du inte behöver säga upp ert tidigare samboavtal, jag förklarar mer utförligt nedan.

Samboavtal är ett avtal som innebär att man avtalar bort sambolagens regler om bodelning. Dvs. man avtalar bort att genomföra en bodelning där gemensam bostad och bohag delas lika vid samboförhållandets upphörande. Ett samboförhållande kan upphöra på tre olika sätt, varav ett är att samborna flyttar isär (2 § första stycket andra punkten sambolagen). I ditt fall har du och din sambo flyttat isär, ert samboförhållande har därmed upphört och i och med ert samboavtal har ingen antagligen bodelning skett, och kommer i så fall inte heller att ske.

Samboavtalet slutade alltså gälla när ert samboförhållande upphörde genom att ni flyttade isär. Du behöver därför inte avsluta något.

Hoppas du fått svar på din fråga och den hjälp du behövde!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare