Hur regleras rösträtt i ideella föreningar?

Hej. Har personer under 18 år rösträtt i ideell förenings styrelse? Vad gäller för regler i dessa fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag påpeka att det inte finns någon särskild lag som reglerar ideella föreningar. Detta beror på att det finns ideella föreningar av så varierande slag att man inte har kunnat enas om en gemensam lag. I brist på lag får man vända sig till föreningens stadga. Detta innebär att den ideella föreningen kan bestämma själv hur dess uppbyggnad ska se ut och vilka regler som ska gälla för t.ex. eventuell styrelse och rösträtt. Således får jag rekommendera att du vänder dig till den ideella föreningens stadga för att få vidare svar på din fråga.

Jag hoppas att detta gav dig hjälp på vägen!

Vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare