FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet02/05/2017

Hur registrerar man ny ägare till hus på ofri grund?

Måste man registrera ny ägare av fastighet (sommarstuga) på arrendetomt eller räcker det att man har alla köpehandlingar? och arrendeavtal? och var gör man det isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vanligtvis när en fastighet överlåtes så ska den nya ägaren söka lagfart för att bli registrerad som ny ägare. I detta fall står fastigheten på en arrendetomt, vilket gör att den betraktas som lös egendom i lagens mening. När det inte är samma ägare till fastigheten som marken så brukar det kallas: hus på ofri grund.

För att köparen av ett hus på ofri grund ska blir registrerad som ny ägare, och säljaren bli avregistrerad, måste Skatteverkets fastighetstaxeringsregister uppdateras med ägarbytet.

Jag föreslår därför att du vänder till dig Skatteverket för att gå vidare med ditt ärende.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Fredrik RisingRådgivare