FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/07/2024

Hur räknar jag ut en fastighets marknadsvärde om jag vet dess taxeringsvärde?

Jag har fått en fastighet som gåva och vill veta vad fastigheten är värd, taxeringsvärdet är 1000039 enligt skatteverket.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Fastighetstaxeringslagen.

Vilka bestämmelser är tillämpliga?

Av fastighetstaxeringslagen framgår att taxeringsvärde ska bestämmas till ett belopp som motsvarar 75% av taxeringsenhetens marknadsvärde (5 kap. 2§ FL). Med taxeringsenhet menas så det som ska taxeras för sig och det framgår även att en fastighet utgör en taxeringsenhet om inget annat föreskrivs (4 kap 1§ FL).

Sammanfattningsvis

Av din fråga framgår det så att taxeringsvärdet på din fastighet 1 000 039 kr vilket gör att eftersom det utgör 75% av marknadsvärdet enligt skatteverket kommer värdet så att bli: 1,25 (100%+25%) x 1 000 039 = 1 250 048.75.

OBS! Det är inte säkert att detta utgör det faktiskt marknadspriset eftersom marknaden ständigt är skiftande och flera andra omständigheter kan påverka en fastighets värde! För att vara extra säker på en fastighetsvärde bör du värderna den genom att gå till ex. en fastighetsmäklare eller din bank som bör kunna ger ett mer exakt värde genom att göra en fastighetsvärdering.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte på att hör av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare