Hur preskriberas en skuld?

På vilket sätt kan man få en fordran som är över 30 år gammal slutgiltigt preskriberad? Underlaget är en dom från 1989. Är det via tingsrätten? Konkurrens- och konsumentverket har bestämmelser om detta

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 § 1 stycket preskriptionslagen preskriberas en skuld som huvudregel 10 år efter dess tillkomst. Detta förutsätter dock att preskriptionsavbrott inte skett under tiden. Preskriptionsavbrott regleras i 5 § preskriptionslagen och innebär att den 10-åriga tidsfristen löper om på nytt. Preskriptionsavbrott kan ske på en rad olika sätt, exempelvis genom att gäldenären får en skriftlig påminnelse om att betala.

Om det inte skett några preskriptionsavbrytande åtgärder, preskriberades skulden 10 år efter tingsrättsdomen, dvs. 1999. Preskription sker automatiskt och du behöver således inte ansöka om det via tingsrätten.

Jag hoppas du får svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sam NaderiRådgivare