Hur påverkas jag av min fästmans skulder?

Hej. Jag vill gifta mig med en man som har tidigare skulder hos kronofogden. Han har även sagt att han har skulder så underhåll underhåll stöd för sina barn. Om vi gifter oss är detta något som verkar mig? Måste jag betala hans skulder? Påverkas vår Gemensamma ekonomi på något sätt?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två personer ingår äktenskap aktualiseras flera ekonomiska rättsregler i äktenskapsbalken.

Under äktenskapet

En persons skulder och egendom förblir dennes personliga egendom och skulder även under äktenskap. Hans skulder ska alltså inte påverka dig, förutsatt att han betalar dem i den ordning som är föreskrivet. Dock kan det uppstå problem om han inte betalar, och kronofogden därmed vill utmäta egendom för skulderna. Huvudregeln är att kronofogden endast får utmäta egendom som tillhör personen som bär skulden. Men är det så att det inte går att bevisa vilken egendom som tillhör vilken make, finns det särskilda bevisregler som säger att kronofogden får anta att viss egendom tillhör den make som bär skulden. De regler som gäller då finns i 4 kap 17 - 23 § utsökningsbalken. När egendom ska utmätas för en persons skulder och denna person är gift, anses denna person vara ägare till den egendom som finns i deras gemensamma hem, förutsatt att den andra maken inte gör det sannolikt att egendomen faktiskt tillhör denne (4 kap 19 § första stycket utsökningsbalken). Detta innebär att det finns en risk för att du får din egendom utmätt för din mans skulder, om du inte kan bevisa att det är du som är ägare till egendomen. Om det är så att du är orolig för att det finns en risk för att din make skulle ha skulder som skulle kunna komma att utmätas, är mitt råd att ni sparar kvitton och annat för att kunna bevisa vem av er som äger viss egendom.

Efter äktenskapet

Om ni skulle skilja er kommer din mans skulder också påverka dig. Eftersom att egendom ska delas lika vid ett äktenskaps upphörande kommer din makes skulder avräknas på den egendom som ska delas lika mellan er. I praktiken blir det alltså som att man drar av en vissa summa av den totala egendomen som ni båda äger, och först därefter delar ut egendomen till er, hälften var.

Det är däremot inte all egendom som ska delas lika mellan makar. Det som delas är endast egendom som är så kallad giftorättsgods (10 kap 1§ äktenskapsbalken). Så kallad enskild egendom delas inte lika mellan makar, utan den make som äger enskild egendom får även behålla denna efter en skilsmässa. Det är möjligt att göra giftorättsgods till enskild egendom genom ett äktenskapsförord (7 kap. 2 och 3 § äktenskapsbalken)

Mitt råd till dig är därför att ni skriver ett äktenskapsförord där ni gör all egendom enskild egendom. På det sättet har ni ingen egendom som ska delas lika mellan er och din mans skulder kommer inte att påverka det som du får om ni skulle skilja er. Lawline kan hjälpa er med att skriva ett äktenskapsförord här: https://avtal2.lawline.se/aktenskapsforord/ .

Hoppas detta var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare