FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/04/2020

Hur påverkas bodelningsförhållandet av en utdragen skilsmässa?

Hej!

Mina barns pappa förhalade skilsmässan mellan honom och mig, så att skilsmässan blev klar i slutet på januari ( -20) istället för i mitten på december (-19). Hur blir bodelningsförhållandet påverkat av att skilsmässan gick över årskiftet ?

Vi har en son på snart 16 år och en dotter , som fyller 18 år om några dagar

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det enkla svaret är att det inte påverkar alls.

När det handlar om bodelningar så ska de göras med utgångspunkt i de förhållanden som rådde vid tidpunkten då ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten enligt äktenskapsbalken 9 kap. 2 §, även kallade den kritiska tidpunkten. Det innebär att allt som händer efter det egentligen inte har någon betydelse. Det innebär alltså att de egendomsförhållanden som rådde då är det man gör bodelningen efter, detta till viss del för att endera parten inte ska kunna springa iväg och gömma medel, tillgångar eller bete sig på något annat sätt som inte är meningen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare