Hur påverkar skuldebrev bouppteckningen?

Skuldbrev till arvingarna, tas det upp i bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vet inte om jag ska tolka frågan så att den avlidne har ett skuldebrev , och då en fordran på sina arvingar, eller om arvingarna har ett skuldebrev där den avlidne har en skuld. Jag kommer därför redogöra för båda scenariorna, hur det påverkar bouppteckningen.

Alla tillgångar och skulder tas upp i bouppteckningen av den avlidne (20 kap. 4 § Ärvdabalken).

Om arvingar hade en skuld till den avlidne kommer den beräknas med i bouppteckningen som en tillgång och på så sätt påverka bouppteckningen med en ökning som innebär att mer tillgångar blir föremål för arvsfördelning.

Om det är den avlidne som har en skuld till arvingen kommer den skulden dras av i bouppteckningen. Man kommer alltså räkna ihop alla tillgångar, minus alla skulderna (inkl. skuldebrevet) och resultatet kommer vara föremål för arvsfördelning.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare