Hur påverkar prick i belastningsregister ens chans till anställning?

Hej till sommaren är jag utbildad undersköterska och ska då flytta till örebro, 2020 så åkte jag fast för snatteri fick aldrig någon bötter men en prick i registret. Och jag undrar om jag kommer kunna bli anställd ändå hur stora mina chanser är för att få en anställning ändå? Jag har ett extra jobb just nu i skövde och dom anställde mig trots mitt register men jag tänker att Örebro kanske är hårdare eller så kanske det bara var ren tur att jag fick en anställning? Är iallafall väldigt nervös över detta för är så orolig över att jag inte ska kunna få jobb i det jag utbildat mig till.

Lawline svarar

Hej Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Din fråga gäller din chans till anställning när man förekommer i belastningsregistret. Belastningsregistret regleras i lagen om belastningsregister.

Huvudregeln är alltså att det bara är du som kan begära ut ditt belastningsregister dock är det upp till varje arbetsgivare att ställa upp krav för rekryteringen och anställningen. Dock även vissa myndigheter får begära utdrag ur belastningsregistret så som JO, JK och Dataskyddsinspektionen men också brottsbeivrande myndigheter som SÄPO, Skatteverket och allmän domstol ect, (6 § lagen om belastningsregister). Du kan läsa mer om detta här. Sådana uppgifter ska på begäran lämnas ut utan avgift en gång per kalenderår (9 § lagen om belastningsregister obs att bestämmelsen ändrades 2019-06-30).

Det är alltså upp till arbetsgivaren att bedöma om du är kvalificerad och lämplig för jobbet. Det finns många sektorer inom arbetslivet där det inte begärs registerutdrag men också där det brott du dömts för inte påverkar arbetsgivarens syn på dig och din arbetsförmåga och där har du alltså chans att få anställning. Det är inte förbjudet att anställa någon som har en prick i belastningsregistret. I förarbeten (prop 2006:07/37 s 22) till lag om registerkontroll av personal vid vissa boenden som tar emot barn framhåller däremot att berörda arbetsgivare kommer att vara mycket försiktiga när det gäller rekrytering av personer med registeranteckning, samt att rekryteringen sker med stor medvetenhet och noggrannhet.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med ditt jobbsökande!

Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare