FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/06/2020

Hur påverkar omhändertagande enligt LOB en villkorlig dom?

Hej!

Har två frågor.

1. Vad gäller beträffande ingripande med stöd av LOB? Får polisen gripa en person, som i och för sig, är berusad om denne befinner sig i hemmet?

2. Om man blir tagen för LOB och samtidigt är dömd, i detta fall för ringa vapenbrott, och fått en villkorlig dom med samhällstjänst 50 tim som är avtjänad, vad händer då? Blir det ytterligare konsekvenser?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan kommer jag att besvara dina frågor i turordning. Jag kommer i mitt svar att utgå från bland annat lagen om omhändertagande av berusade personer m.m. (LOB).

Får polisen omhänderta en berusad person om denne befinner sig i hemmet?

Omhändertaganden som har sin grund i LOB sker om en person anses vara så berusad att hen inte kan ta hand om sig själv eller utgör en fara för sig själv eller andra. Om personen anträffas när hen befinner sig i sin egen eller någon annans bostad ska omhändertagande dock inte ske, LOB 1 §.

Svaret på den första frågan är alltså nej, polisen får enligt LOB inte omhänderta någon om hen befinner sig i hemmet.

Vad blir konsekvenserna för en person som blir omhändertagen enligt LOB?

Omhändertaganden enligt LOB görs i syfte att skydda den enskilde och andra människor. Det kan inte jämföras med ett gripande, som enbart får ske om någon är misstänkt för ett brott. Att dricka alkohol i större mängder är inte kriminaliserat och därför definieras det polisiära ingripandet som ett omhändertagande och inte ett gripande.

I och med att omhändertagandet inte sker till följd av att den omhändertagne gör något brottsligt påverkas inte belastningsregistret. Omhändertagandet bör därför inte medföra några ytterligare konsekvenser vad gäller den villkorliga domen för ringa vapenbrott.

Däremot kan polisen underrätta Transportstyrelsen om omhändertagandet viket kan påverka framtida eventuella körkortstillstånd. Dessutom kan möjligheten att få vapentillstånd påverkas av att du tidigare blivit omhändertagen enligt LOB. I vissa fall kan även socialtjänsten bli inblandad.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare