FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/05/2022

Hur påverkar olovlig körning rätten till att ta körkort?

Hej, Jag åkte dit för olovlig körning för några veckor sedan och har fått en böter för detta av polisen, har dock inte fått något svar från Transportstyrelsen, vad händer om jag tar teorin och uppkörning och klarar körkortet och sedan får brev från transprtstyrelsen om att dem kommer dra in det, måste jag då göra om alla riskutbildningar och teoriprov?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad jag förstår det som har du alltså blivit ertappad med att köra utan körkort och fått böter på grund av olovlig körning. Nu undrar du hur detta kan påverka din rätt att ta körkort.

Olovlig körning

Olovlig körning, (3 § lagen om straff för vissa trafikbrott) är ett brott som du döms för om du medvetet framför ett körkortspliktigt fordon utan att har rätt att framföra det, exempelvis om du kör bil trots att du saknar körkort.

Krav på körkortstillstånd (3 kap. 1 § 1 punkten körkortslagen)

Den som vill ha ett körkort måste vara lämplig med avseende på personliga omständigheter. Om Transportstyrelsen bedömer att man inte är lämplig kan man få ett avslag på sin ansökan om körkortstillstånd, vilket innebär att du inte kan få ett körkort utfärdat under viss tid, (3 kap. 2 § körkortslagen).

Transportstyrelsen kontrollerar om man är misstänkt för eller gjort sig skyldig till något brott inom de närmsta tre åren. Exempelvis kan brottet olovlig körning påverka bedömningen. Ett körkortstillstånd kan därmed återkallas om Transportstyrelsen utifrån en helhetsbedömning anser att du inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om du på grund av dina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon, (5 kap. 3 § 6 punkten körkortslagen).

Om Transportstyrelsen bedömer att du inte bör ha körkort på grund av tidigare brott kan du helt enkelt få avslag på din ansökan om körkortstillstånd eller på utfärdandet av körkortet vid avlagt körkortsprov. Får du avslag på din ansökan bestämmer Transportstyrelsen en tidsperiod då du inte kan få ett körkort, en så kallad spärrtid. Spärrtiden varierar men är lägst en månad och högst tre år, (3 kap. 9 § körkortslagen).

Prövotid

Alla som tagit körkort i Sverige har en prövotid på två år, (3 kap. 18 § körkortslagen). Prövotid innebär att om du under denna tvåårsperiod gör dig skyldig till något som leder till att körkortet återkallas, måste du göra ett nytt körkortsprov (kunskapsprov och körprov) innan du kan få ett nytt körkort, (5 kap. 14 § körkortslagen). För att exempelvis få B-behörighet måste du även genomföra riskutbildning på nytt innan du får göra körkortsprovet, (3 kap. 4a § körkortslagen).

För att få göra ett nytt körkortsprov måste du alltså ha ett giltigt körkortstillstånd. Ansökan om körkortstillstånd kan göras tidigast sex månader innan spärrtiden går ut. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut, (se Transportstyrelsens hemsida).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare