Hur påverkar ett äktenskapsförord en bodelning?

Vi är gifta och min man vill skilja sig! Jag skrev till honom innan vi gifte oss på äktenskapförord att allt som han hade och som kan förekomma i framtiden är hans egen egendom.jag har betalt hela tiden halva räkningar,handling,och allt annat som ingår i att leva. Nu har vi son på fyra år och då undrar jag har jag några rättigheter på nåt från det äktenskap eller nej när han vill skilja sig?eftersom han säger att jag kan inte få ingenting? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna som rör makars egendom och fördelningen av den egendomen vid en skilsmässa finns att hitta i äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på om du har rätt till någon egendom efter skilsmässan. Vid en skilsmässa kan ni göra en bodelning men det förutsätter att ni har mer egendom än den egendom som gjorts enskild enligt ert äktenskapsförord. Om sådan egendom finns skulle mitt första råd vara att ansöka om bodelning och därför vill jag börja med att förklara lite kring själva bodelningen.

Vad innebär en bodelning?

När ni bestämt er för att skiljas och även har ansökt om en skilsmässa ska era egendomar delas upp mellan er. Det som ska fördelas mellan er är bara ert giftorättsgods, er gemensamma egendom (ÄktB. 7 kap. 1 §). Huvudregeln är att ni ska dela lika på ert giftorättsgods men innan giftorättsgodset delas upp ska först era skulder räknas bort. Era respektive andelar består av hälften av giftorättsgodset + er enskilda egendom + täckning av din eventuella skuld (ÄktB. 11 kap. 1-3 §).

Nästa steg i bodelningen är en lottläggning och då bestäms konkret hur ni fördelar tillgångarna mellan er. Lottläggningen innebär att du kan ta egendom från er gemensamma egendom som motsvarar det värdet du har rätt till enligt andelsberäkningen (ÄktB. 11 kap. 7 §).

Vad ska ingå i er bodelning?

I bodelningen är det som sagt bara ert giftorättsgods som ska ingå. Detta betyder er gemensamma egendom och inte det som är enskilda egendom (ÄktB. 7 kap. 1-2 §). Enskild egendom är i det här fallet bland annat den egendom som blivit enskild när det skrivs in i ert äktenskapsförord.

Du skriver inget om din egen egendom men i frågan så låter det inte som att äktenskapsförordet även innefattar att din egendom skulle vara din enskilda. Detta skulle i så fall innebära att din egendom fortfarande är giftorättsgods, er gemensamma egendom, och ska ingå i bodelningen. Det är orimligt att bara ena partens egendom ska ingå i en bodelning och det går därför att göra en så kallad bodelningsjämkning. Jämkning är till för att skydda den part som är svagare rent ekonomiskt och skulle kunna hindra dig från att stå helt egendomslös (ÄktB. 12 kap. 1 §).

Om ni inte kommer överens så kan det vara bra att anlita en bodelningsförrättare (ÄktB. 9 kap. 7 §).

Hur påverkar äktenskapsförordet bodelningen?

När det gäller äktenskapsförordet tycker jag att du först och främst ska kolla att det är giltigt. För att det ska vara giltigt krävs det att det är skriftligt, undertecknat av er båda och att det har registrerats hos Skatteverket. Är äktenskapsordet giltigt så är den egendom som din man hade både innan ert äktenskap och även det som han sedan skaffat sig under äktenskapet hans enskilda egendom. Detta innebär att hans egendom inte är giftorättsgods och alltså inte kommer att ingå vid bodelningen.

Vad skulle du kunna rätt till ändå?

Vid en bodelning kommer alltså bara den gemensamma egendomen ingå och på grund av äktenskapsförordet så kommer din före detta mans egendom inte att ingå. Du skriver inget om er gemensamma bostad eller vem som äger den. Om det är så att bostaden ägs av din före detta man så skulle du ändå kunna ha bättre rätt till denna (ÄktB. 11 kap. 8 §). Det skulle kunna vara aktuellt till exempel om er son ska bo hos dig. Om detta är aktuellt så kommer du ändå behöva kompensera din före detta man för bostaden.

Förutom den gemensamma bostaden så har du rätt att hålla undan viss egendom utanför bodelningen oavsett vad din man vill. Detta gäller saker som är särskilt personliga för dig och som bara du har använt dig av, så som kläder och personliga presenter (ÄktB. 10 kap. 2 §).

Det finns också en möjlighet för dig att få underhållsbidrag under en övergångstid efter att ni har skilt er (ÄktB. 6 kap. 2 §). Huvudregeln är givetvis att efter skilsmässan så ska både du och din före detta man ansvara för er egen försörjning men i vissa undantagsfall skulle han kunna behöva hjälpa till med ditt underhåll. Jag vet inte hur din ekonomiska situation ser ut men om du till exempel inte har arbetat under ert äktenskap skulle du kunna få bidrag under den tiden som du söker jobb.

Sammanfattning och råd

Mitt första råd är kolla att äktenskapsförordet är giltigt. Jag anser också att du bör ansöka om en bodelning. I bodelningen ska bara era gemensamma tillgångar delas och din mans enskilda egendom kommer i regel inte att ingå men det finns några undantag. Du kan ha rätt till den gemensamma bostaden om du kan visa att du är i större behov av den och du har också rätt att ta undan personliga föremål från bodelningen. Förutom det så skulle du kunna ha rätt till underhållsbidrag från din före detta man.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Skulle du behöva mer hjälp får du gärna ställa en till fråga, ringa Lawlines telefonrådgivning eller höra av dig till Lawlines jurister.

Med vänlig hälsning,

Mimmi JohanssonRådgivare