Hur påverkar adoption arvsrätten?

Hej, min sambo avled i juli i år. Han är född i Tyskland och hade en bror som som adopterades av mammans nya man och min sambo växte upp med sin pappa. Den bortadopterade brodern(avliden) har två söner och min fråga är om sönerna har arvsrätt efter min sambo.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En adopterad arvinge har samma rätt till arv som en arvinge som inte är adopterad. I ditt fall förstår jag det som att din sambos mamma fortfarande varit förälder till båda sönerna. Detta gör att bröderna fortfarande har en koppling rent arvsrättsligt. Broderns barn är därför arvingar till din sambo förutsatt att din sambos mamma är avliden.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare