Hur överklagar man en körkortsåterkallelse?

Hejsan! Det är så att jag för ett tag sen körde lite för fort och blev fotad i en fartkamera. Där det är över 30 km för fort så dom kommer vilja återkalla mitt körkort. Har fortfarande prövotid kvar på det.

Men jobbar med att laga bilar så måste ha ett körkort för att kunna jobba på det stället. Så tänkte kolla om det finns någon chans att överklaga det fastän jag fortfarande har prövotid kvar?? Eller kommer jag bli av med jobbet nu också

MVH kanske snart arbetslös person

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag utgår ifrån att du i din beskrivning av omständigheterna varit sanningsenlig. Jag utgår vidare ifrån att ditt körkort återkallats av Transportstyrelsen. Sist men inte minst tolkar jag din fråga på så vis, att du vill ha hjälp med en strategi för att hindra att ditt körkort återkallas, eftersom du fortfarande har prövotid på det.

Det finns grund för att återkalla ditt körkort

Du har överskridit högsta tillåtna hastighet vid förandet av ett motordrivet fordon. Hastigheten du kört i, är vidare ganska hög; utan att veta hastighetsbegränsningen på vägen du körde på, kan jag dock inte bedöma huruvida det finns utrymme för att betrakta brottet som ringa (mindre allvarlig). Jag kommer, med hänsyn till att 30 km för fort ändå är ganska mycket, utgå ifrån att din överträdelse inte är att betrakta som ringa. Detta innebär i sin tur att det finns grund för att återkalla ditt körkort (5 kap 3 § först stycket fjärde punkten körkortslagen).

Kan du ändå komma undan med en varning?

Beslutet att återkalla ditt körkort kan, enligt 8 kap 1 § första stycket första punkten körkortslagen med hänvisning till 7 kap 2 § körkortslagen, överklagas till förvaltningsrätten. Transportstyrelsens beslut att återkalla ditt körkort, kan alltså överklagas. Det faktum att prövningstiden på ditt körkort löper, har ingen betydelse för din rätt att överklaga.

Enligt 5 kap 9 § första stycket körkortslagen, kan istället för återkallelse en varning meddelas, om en varning av särskilda skäl kan antas vara en tillräcklig åtgärd. Frågan är om det finns förutsättningar för att komma undan med en varning i ditt fall.

Högsta förvaltningsdomstolen har i en rad avgöranden (se bl.a RÅ 1994 ref 41) uttalat sig om när en varning kan anses vara tillräcklig. Det rör sig förenklat om fall, då den ansvarige föraren t.ex har ett stort behov av sitt körkort, har lång erfarenhet av att köra, och inte tidigare gjort sig skyldig till några trafikbrott.

Av din fråga framgår att du är i mycket stort behov av ditt körkort för att kunna arbeta; detta har i ett inte helt olikt HFD-fall lett till att en varning meddelades (RÅ 1994 ref 41 III). Samtidigt så löper prövningstiden på ditt körkort fortfarande, vilket jag bedömer vara en mycket negativ omständighet för dig vid domstolens prövning.

Sammantaget är det inte uteslutet att förvaltningsrätten, vid en helhetsbedömning av omständigheterna i ditt fall, bedömer att ingripandet kan stanna vid en varning. Samtidigt finns det omständigheter, som är besvärande för dig. Det är tyvärr enligt min bedömning större sannolikhet, att förvaltningsrätten håller med om att ditt körkort bör återkallas, än att de ändrar Transportstyrelsens beslut och meddelar dig en varning.

Det skadar dock inte att pröva, och jag rekommenderar följaktligen att du överklagar Transportstyrelsens beslut till förvaltningsrätten, och yrkar att du istället för återkallelse meddelas en varning.

Sammanfattning

Eftersom du kört för fort, har Transportstyrelsen rätt att återkalla ditt körkort. Det finns dock ett visst utrymme, för att i särskilda fall meddela en varning istället för återkallelse. Du bör därför överklaga Transportstyrelsens beslut att återkalla ditt körkort till förvaltningsrätten, och yrka (begära) att du istället ska meddelas en varning, med hänvisning till att du är i särskilt behov av körkortet med tanke på ditt arbete. Det är osäkert om du kan nå framgång med detta, men det är värt ett försök.

Lyckönskningarna och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare