Hur överklagar jag ett socialtjänstbeslut?

Hej jag undrar om det finns någon mall för hur man skriver en överklagan angående avslag på socialtjänstbeslut ?'

mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom det inte finns en blankett för överklagande så finns inte heller en riktig ''mall'', däremot har ''Sveriges Domstolar'' uppställt hur man stegvis överklagar ett socialtjänstbeslut. Nedan kommer jag redovisa hur du går tillväga.

1. Läs i beslutet

I beslutet som du har fått från kommunen står det hur du ska göra för att överklaga, till exempel vilka handlingar som du behöver skicka med. Överklagandet måste skickas in inom en viss tid och denna tid står i beslutet!

2. Skriv ett överklagande

- Vilka beslut du vill överklaga

- Varför du tycker beslutet är fel

- Hur du tycker att beslutet skall ändras

- Dina personuppgifter samt e-postadress så att domstolen kan nå dig.

3. Underteckna

- Överklagandet ska vara undertecknat av dig eller ditt ombud.

4. Bifoga handlingar

- Bevis som du vill hänvisa till och vad du vill styrka dem med

- Annat som du vill att domstolen ska veta och ta hänsyn till

- Om du har ett ombud kan du eller ombudet skicka med en fullmakt.

5. Skicka in överklagandet till kommunen

Överklagandet skall skickas till kommunen som fattat beslutet, de kommer i sin tur skicka vidare ditt överklagande till förvaltningsrätten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare