Hur överklagar jag en parkeringsanmärkning?

Hej!

Jag har fått en parkeringsanmärkning för att ha ställt p-skivan fel.

Gratis parkering med skiva mellan 9-21 (övrig tid, fri).

Jag kom dit innan klockan 9 och ställde p-skivan på 07:00 men fick bot ändå pga "fel ställd skiva".

Jag anser då alltså att jag inte står olagligt och har inte utnyttjat min fria parkeringstid.

Går detta att överklaga? Finns det någon skriven lag på detta? Hur tydligt måste regeln framkomma?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan överklaga din parkeringsbot och i vilken lag du hittar information om detta.

Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering

Det finns två typer av parkeringsböter du kan få, beroende på om du har felparkerat på privat parkeringsutrymme eller gatumark. Om det är ett privat företag, exempelvis som Parkster, Aimo etc., som upplåter parkeringen är det alltid en kontrollavgift som utfärdats. Bestämmelser om sådana hittar du i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering.

Jag är lite osäker på vad du menar med hur tydligt regeln måste framkomma, men om du syftar på parkeringsvillkoren så finns 3 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering. I den paragrafen står det att en kontrollavgift får endast tas ut om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Det måste alltså tydligt framgå vilka parkeringsvillkor som gäller. Tycker du inte att villkoren tydligt framgår kan även detta utgöra en grund för överklagan.

När det gäller överklagan får du ta kontakt med det företag som har parkeringsutrymmet. Det bör finnas information på din bot om detta, alternativt kontaktuppgifter på företagets hemsida. Vissa företag har till och med formulär på hemsidan som du kan använda dig av för att överklaga parkeringsavgiften.

Lag om felparkeringsavgift

Om du däremot har felparkerat på gatumark är det lagen om felparkeringsavgift som är tillämplig.

I detta fall kan du ansöka om rättelse hos Polisen, vilket framgår av 8 § lagen om felparkeringsavgift. Om polisen bifaller ansökan så kommer betalningsansvaret undanröjas.

Du har även möjlighet att bestrida betalningsansvaret enligt 9 § lagen om felparkeringsavgift. Polisen kommer då göra en utredning för att undersöka om betalningsansvaret ska undanröjas. Om polisen då inte kommer fram till att betalningsansvaret ska undanröjas kan du enligt 10 § lagen om felparkeringsavgift kan du överklaga beslutet till tingsrätten, senast tre veckor efter att bestridandet nekades.

Observera dock att även om du väljer att bestrida betalningsansvar måste du betala parkeringsavgiften inom den tid som har angivits på boten, 7 § lagen om felparkeringsavgift. Om betalningsansvaret undanröjs kommer du få pengarna tillbaka, vilket framgår av 15 § lagen om felparkeringsavgift.

Sammanfattning

Beroende på om du fått en kontrollavgift eller en felparkeringsavgift finns det olika tillvägagångssätt för att överklaga beslutet. Om det är en kontrollavgift vänder du dig direkt till det företag som utfärdat boten, medan du vänder dig till Polisen om det rör sig om en felparkeringsavgift.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare