FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/04/2022

Hur ofta får man besöka och ringa en intagen?

Hej. Min vän ska sitta 16 månader för 2 grova brott. Undrar hur ofta jag kommer få besöka honom och ringa? är det okej att ta med hans favorit snacks o dricka, typ redbull in då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 1 § fängelselagen får en intagen ta emot besök i den utsträckning det lämpligen kan ske, där hänsyn tas till anstaltens rutiner och dess tillgång till personal och besöksrum. Detta gäller även beträffande kontakt via elektronisk kommunikation, enligt 7 kap. 4 § fängelselagen.

För att få besöka en intagen behöver man ha ett tillstånd, vidare behöver det man vill ta med in på besöket även godkännas av Kriminalvården. För att kunna hålla kontakt via telefon krävs även här ett tillstånd där den intagne kan ringa utåt (men utomstående kan inte ringa till den intagne).

Anstalterna har olika rutiner och därav olika förutstättningar för att ta emot besök, och hur ofta du får prata i telefon beror på hur telefontillståndet ser ut.

Om du har ytterligare funderingar, är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare