FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt13/03/2021

Hur mycket skattar man på förskott av arv/gåva?

Hej. Jag är änka och det enda arvtagare. Jag går i tankar om att sälja vårt stort villa. Vi hade två gemensamma vuxna barn. Jag ville ge bort en likadan summa pengar till var och en av barnen efter hus försäljning och efter köp av en mindre lägenhet till mig. Ska denna summa vara skattepliktig, dvs måste barnen betala skatt på gåvan? Vad blir bättre, att ge den som gåva eller som förskott på arv? Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om skatt regleras i inkomstskattelagen (IL) medan frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Gåvor som förskott på arv

Till att börja med kan sägas att gåvor som ges till bröstarvingar presumeras vara förskott på arv om inget annat framgår (6 kap. 1 § ÄB). Det innebär att det egentligen inte är någon skillnad på en gåva till dina barn eller förskott på deras arv. Det är helt enkelt samma sak kan man säga.

Hur blir skatten?

Gåvoskatten togs bort i Sverige den 1 januari 2005, vilket innebär att om du ger dina barn en gåva kommer de inte skatta på gåvan överhuvudtaget! Detsamma gäller för deras framtida arv (arvsskatten är alltså numera också borttagen) (8 kap. 2 § IL)

Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att förskott på arv och gåva är samma sak, och att dina barn inte kommer behöva skatta någonting på den summan de mottar från dig.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare