FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/07/2019

Hur mycket skadestånd kan jag få och hur går jag tillväga?

Hej

Jag blev misshandel och slagen i ansiktet och Dödshot och Detta registreras i polisranmälla

Hur mycket ska få skadestånd och Hur ska jag få detta

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du blivit utsatt för brott finns tre olika typer av ersättning som du kan vara berättigad till nämligen skadestånd, försäkringsersättning och/eller brottsskadeersättning. Varifrån du får ersättning beror på omständigheter som t ex ifall polisanmälan leder vidare till rättegång eller om den läggs ned. Jag har skrivit lite om de olika typerna av ersättning i ett tidigare svar.

Jag skulle rekommendera att du fört kontaktar ditt försäkringsbolag och ser om du har rätt att få ersättning för det du blivit utsatt för därifrån. Sen är det svårt för mig att svara på exakt hur mycket du kommer kunna få då det beror på hur allvarligt händelsen klassificeras. Men som du beskriver det låter det som om det är fråga om misshandel av normalgraden, BrB 3 kap 5 §. Med utgångspunkt i Brottsoffermyndighetens ersättningstabeller skulle jag gissa på att du har rätt till ersättning med ungefär 5 000 kr. Sen kan det bli mer om du t ex fått ärr efter slag och samt för dödshotet som detta bedöms utgöra olaga hot, BrB 4 kap 5 §.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

vänlig hälsning!

Lawline RådgivareRådgivare