Hur mycket oljud måste man tåla från sina grannar i en hyreslägenhet?

Jag bor i en hyreslägenhet och har en granne som ofta spelar elbas med en förstärkare ikopplad. Det låter då som om jag bor i en "bongotrumma" då ljudet vibrerar mellan mina väggar och även mina fönster skallrar till. Ibland studsar han en boll mot golv och vägg = vibrerande ljud mellan mina väggar. Han har också införskaffat sig ett tv/dataspel och har även då förstärkaren ikopplad.

Min fråga är, är detta normalt förekommande ljud i en hyreslägenhet?

//Anki

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur mycket ljud och störningar som man behöver tåla från sina grannar som hyresgäst. Regler om vilka skyldigheter och rättigheter man har som hyresgäst finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Man får inte utsätta sina grannar för störningar

När man som hyresgäst använder lägenheten måste man se till att grannarna inte utsätts för störningar som kan försämra deras bostadsmiljö (12 kap. 25 § första stycket JB). Störningar som är tillfälliga eller övergående (t.ex. oljud från renovering) måste man dock som utgångspunkt tåla. Under natten ställs högre krav på att hyresgästerna ska begränsa oljud och störningar, eftersom grannarna ska kunna sova ostört. Däremot under dagen får man räkna med en del ljud och rörelse i fastigheten.

Bedömningen av vad som är störningar varierar, och det går alltså inte att säga säkert hur mycket oljud man får tåla från sina grannar. Eftersom du skriver att din granne ofta spelar elbas och att en förstärkare är inkopplad skulle jag dock säga att det inte räknas som vanliga vardagsljud. Det är därför troligen att betrakta som störningar som du alltså inte ska behöva tåla.

Det är hyresvärden som ansvarar för störningar i boendet

Om en granne utsätter de övriga hyresgästerna för störningar genom exempelvis oljud är det hyresvärdens ansvar att se till att störningarna upphör (12 kap. 25 § andra stycket JB). Innan du tar kontakt med din hyresvärd skulle jag dock rekommendera att du först själv kontaktar din granne och förklarar situationen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare