Hur mycket hyresnedsättning har jag rätt till för att jag inte kan nyttja min balkong?

Vår balkong kommer vara avstängda under minst 8 månader (januari-oktober) Fönstren i sovrummet kan inte öppnas, likadant i köket. De är täckta av ogenomskinlig plast. Dessutom kommer smuts och buller under flera månader.

Min fråga är : har vi rätt till hyresnedsättning ? hur stor kan vara hyresnedsättning?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack föra att du vänder dig till lawline med din fråga!

Ja ni har rätt till hyresnedsättning eftersom du inte kan utnyttja hela lägenheten. Hyresgästföreningen har räknat ut schablonmässiga summor för olika brister i lägenheten. Du har i alla fall rätt till 5 procent hyresnedsättning för balkongen, om den är inglasad kan du ha rätt till mer.

Man har i regel inte rätt till hyresnedsättning vid underhåll och du har enligt min bedömning inte rätt till hyresnedsättning för att fönster inte går att öppna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare