FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/08/2024

Hur mycket får ett parkeringsföretag höja priset?

Hej! Jag och min sambo hyr en utomhusparkeringsplats via ett parkeringsföretag i utkanten av en stad i Skåne där vi också bor. För tillfället betalar vi 350kr i månaden för vår parkeringsplats. Idag fick vi hem brev från parkeringsföretaget där det står att från och med den 1 okt 2024 kommer avgiften öka till 1000kr per månad. Orsaken till detta beskriver dom som kostnadsökningar, och att de följer marknadsmässiga priser och att abonnemanget därför kommer att justeras. Jag har väldigt svårt att tro att kostnaderna generellt för parkeringsplatser häromkring ligger så högt. Min fråga är, får dom göra såhär? Det är en extremt hög kostnadsförändring.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det är tillåtet för parkeringsföretaget att göra en så stor ökning av månadsavgiften. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av avtalslagen och brottsbalken.

Har parkeringsbolaget rätt att höja månadsavgiften?

Det korta svaret på din fråga är ja. Parkeringsföretaget får genomföra en så stor prisökning. Avtalsfrihet råder och det medför att parkeringsbolaget fritt får bestämma priset för parkeringsplatsen. Trots att prisökningen är stor så finns det ingen lag som medför att en sådan ökning skulle vara förbjuden.

Undantaget från ovan är om det står något annat i erat befintliga avtal avseende prisökningar. I sådana fall är det det som står i avtalet som gäller.

Vad är ocker och när är det aktuellt?

Det finns däremot en ogiltighetsgrund som kallas för ocker. Som ofta kommer på tal när det är fråga om stora prisökningar.

I ditt fall är däremot denna ogiltighetsgrund inte tillämplig.

Ocker regleras i brottsbalken och innebär att någon utnyttjar en annan persons trångmål/beroendeställning eller oförstånd till sin egen fördel. Det ska även vara fråga om ett uppenbart missförhållande. Rör det sig om ocker så är inte avtalet giltigt (31 § AvtL och 9:5 § BrB). För att det ska vara fråga om ocker så kan det exempelvis röra sig om att man lånar ut pengar till en oskäligt hög ränta till en person i nöd eller som befinner sig i en desperat situation. Och på så sätt utnyttjar personens svåra situation till sin fördel.

Avslutande ord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare