Hur mycket ärver efterlevande maka?

Hej!

Jag har en väninna som hennes man gick bort för 3 år sedan. De var gifta i ca 16 år, de hade inga gemensamma barn men han hade en dotter från tidigare äktenskap. De har inte skrivit på något äktenskapsförord eller testamente. Han ägde en lägenhet som de bodde tillsammans i. Året efter giftermål skrev han 50% av lägenheten på henne (i ett gåvobrev). Nu måste hon sälja lägenhet för hans dotter kräver arvet efter sin pappa. Frågan är, hur mycket har hon rätt till av värde av lägenheten efter försäljning 75% eller bara 50% som är redan hennes. Om det är så så hon inte ärver något efter sin man . Är det verkligen sant att hans dotter ärver allt?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det av din fråga att förutom att det inte finns testamente eller äktenskapsförord att det inte heller finns enskild egendom med i bilden.

Om det, som i detta fall, inte finns något testamente regleras rätten till arv genom ärvdablaken (ÄB) (se den lagen här).

Dottern i detta fall är bröstarvinge och har på så sätt rätt till arv enligt 2 kap 1 § ÄB. Enligt 3 kap 1 § ÄB har en efterlevande make/maka också rätt till arv efter den avlidne. Däremot har ett särkullbarn, som dottern, rätt att ta ut sitt arv direkt. Dottern kan dock välja att avstå sitt arv till förmån till efterlevande makan enligt 3 kap 9 § ÄB. Dottern skulle då ha rätt till efterarv när makan går bort.

Din väninnna har alltså rätt till arvet efter sin make bara om dottern avstår sin del. Som skyddsregel för den efterlevande makan i en sådan här situation finns det något som kallas basbeloppsregeln. Basbeloppsregeln innebär att den efterlevande makan alltid har rätt till, så långt det räcker ur arvet från maken, få egendom som tillsammans med egendomen från bodelningen utgör ett värde om fyra basbelopp. Fyra basbelopp motsvarar i dagsläget 179 200 kr.

Din vännina kan däremot begära att vardera sida ska behålla sitt giftorättsgods och att ingen delning av egendom ska ske (genom bodelningen). Hon behåller då sin del av lägenheten (enligt 12 kap 2 § äktenskapsbalken (se här). Detta skulle ju vara förmånligare om halva lägenheten uppgår till mer än fyra basbelopp. Om vi tar som exempel att maken bara lämnade efter sig lägenheten och den var värd till exempel 1 miljon kr skulle egendomen delas upp så här:

Din väninnna har rätt till 500 000 (50 % av lägenheten som hon äger) om hon begär att vardera sida ska behålla sitt giftorättsgods. Det finns då 500 000 kvar i arv efter maken som går till dottern (om hon inte har avstått sitt arv). Har dottern avstått sitt arv ska resterande 500 000 kr gå till din väninnna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare