hur mycket arv får jag som särkullbarn?

Hej,jag skall komplettera mina uppgifter på min tidigare fråga . Min pappa har avlidit och jag är särkullbarn,han tillgångar är 654.300kr och skulder 102.400kr och hans maka har tillgångar på 677.299kr och skulder på 68.760kr.Vad blir det då kvar på sista raden åt mig att ärva? 50% är väl riktigt? Men själva uträkningen kan jag inte med giftorätts…..någon ting som ni svarade mig tidigare Jag står som dödsbodelägare också. Vill gärna ha svar innan den 5/1-22 Kl 13. Med vänlig hälsning, GOTT NYTT ÅR

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan tyvärr inte se din tidigare fråga, men ska ändå gör att försök för att ge dig lite mer klarhet i din fråga. Jag tolkar det som att du undrar hur mycket du kommer ärva av din pappa då han har gått bort.

Grundläggande regler om begrepp

När en gift person går bort ska det göras en bodelning innan arvet skiftas till dennes arvingar. I bodelningen ska giftorättsgods ingå (10 kap. 1§ äktenskapsbalken). Detta är allt man äger, om det inte uttryckligen har undantagits någon egendom så som enskild, genom gåvobrev, testamente, arv eller äktenskapsförord (7 kap. 1-2§ äktenskapsbalken). Enskild egendom kan dock ingå i bodelningen om makarna är överens om det (10 kap. 4§ äktenskapsbalken). Detta innebär att om din pappa och hans fru inte har någon enskild egendom, ska de summorna du angivit ovan ingå i bodelningen.

Vid en bodelning räknar man ut tillgångarna, drar ifrån skulderna och delar sedan återstoden lika mellan makarna (11 kap. 1-3§ äktenskapsbalken). Likadelningen kan dock jämkas om man inte varit gift så länge, eller om det föreligger betydlig skillnad mellan makarnas förmögenhetsförhållande och liknande (12 kap. 1§ äktenskapsbalken). Efterlevande maka kan dock välja att inte genomföra en bodelning, och istället låta vardera sida få behålla sin egendom. I en sådan situation skulle din pappas kvarlåtenskap bli hans tillgångar minus hans skulder.

När bodelningen är klar, resulterar detta i vad man kallar din fars kvarlåtenskap, det som ska delas ut på hans arvingar. Om han hade enskild egendom läggs denna egendomen till i detta steg. Utgångspunkten inom arvsrätten är att egendomen delas lika mellan arvingarna, det vill säga i första hand din pappas barn (2 kap. 1§ ärvdabalken). Då din pappa har barn, finns det ingen arvsrätt för eventuella syskon eller föräldrar. Likafördelning mellan arvingar kan dock justeras om din pappa skrivit testamente där det framgår att en annan fördelning ska ske, eller att all kvarlåtenskap ska gå till välgörenhet, ett syskon eller liknande. Då har barnen fortfarande rätt att få ut hälften av sin arvslott, den så kallade laglotten, om man begär det (7 kap. 1§ och 3§ ärvdabalken). Din andel påverkas alltså av hur många barn din pappa hade. Hade han bara dig, är din arvslott 1/1, allt (och din eventuella laglott ½). Hade han två barn, är din arvslott ½ (och din eventuella laglott ¼) osv. Din arvslott och laglotts storlek påverkas alltså inte av att du är ett särkullbarn, utan endast av hur många barn din pappa hade och om han hade ett testamente med andra fördelningar.

Hur mycket kommer du ärva?

Svaret på denna fråga beror på flera omständigheter som jag tyvärr inte har vetskap om. Om jag då utgår från att siffrorna du angett är din pappas och hans frus giftorättsgods, och skulderna är hänförliga dit, är utgångspunkten då att man lägger ihop deras tillgångar, och drar ifrån skulderna och sedan delar detta med två.

Utifrån dina siffror blir alltså resultatet följande, om jag utgår från att siffrorna du har angett är giftorättsgods, och det inte finns ett testamente:

654 300 kr – 102 400 kr + 677 299 kr – 68 760 kr = 1 160 439 kr, delat lika mellan din far och hans fru = 580 220 kr. Om din pappa inte har någon ytterligare egendom som utgör hans enskilda, är det denna summa som hans arvingar ska dela på (kvarlåtenskapen). Om du är ensam arvinge, alltså om han inte hade fler barn, ärver du hela denna summa, vilket innebär att hela denna summa (580 220 kr) utgör din arvslott. Om han har fler barn, ska summan delas lika mellan alla barnen. Exempelvis, om han har 5 barn, är varje barns arvslott 116 044 kr (580 220 / 5). Hur mycket du får beror helt enkelt på hur många barn din pappa hade. Det påverkar som sagt också om din pappa har skrivit ett testamente, men du har alltid rätt till din laglott, som är hälften av din arvslott. Det innebär att om du är ensamt barn, och din pappa har inskränkt din arvsrätt, har du rätt till åtminstone hälften av hans kvarlåtenskap (290 110 kr). Om han har fem barn har du rätt till hälften av din femtedel, (1/10 alltså, vilket är 58 022 kr).

Särkullbarnets arvsrätt framför efterlevande maka

Slutligen vill jag säga något kort om din arvsrätt, i förhållande till din pappas maka. Huvudregeln är att när ett gift par går bort, så ärver den efterlevande makan allt. Eventuella gemensamma barn måste då vänta på sitt arv tills båda föräldrarna är döda. Men finns det särkullbarn så har de rätt att få ut arvet från sin förälder direkt, utan att vänta på den efterlevande makans död (3 kap. 1§ ärvdabalken). Det finns dock vissa undantag från detta som handlar om att efterlevande maka har rätt att ur bodelningen få ut en viss summa, i syfte att kunna bo kvar och liknande. Denna summa är år 2021, 190 400 kr. Om siffrorna du angett stämmer går hon ur bodelningen med 580 220 kr, vilket gör att hon har fått täckning för denna rätt. Du har alltså som särkullbarn då rätt att få ut din del direkt om du vill det.

Sammanfattning

Sammantaget är din arvslott en andel baserat på hur många barn din pappa hade. Var du hans enda barn, ärver du hela hans kvarlåtenskap, (summan 580 220 kr ovan), vilket utgör hälften av deras gemensamma tillgångar. Begreppet giftorättsgods och enskild egendom kan påverka denna fördelning, då det bara är giftorättsgods som ska delas mellan makarna. Har din pappa ytterligare egendom, tillfaller detta också dig. Vad som också påverkar din andel är om din pappa haft ett testamente som reglerar hans arvsrätt på annat sätt än vad lagen gör. Han kan dock inte testamentera bort mer än din laglott, hälften av din arvslott. Man pratar alltså om andelar, som beror på hur många arvtagare som finns. Men om du är det enda barnet, och din pappa inte har skrivit ett testamente, ärver du all hans kvarlåtenskap, och i detta fall har du rätt att få ut den direkt utan att invänta hans frus bortgång.

Jag hoppas att du har fått någon vägledning i dina frågor! Arvsrätten är inte helt enkelt, och det finns många regler och omständigheter som kan påverka bedömningen. Om det uppstår oklarheter rekommenderar jag dig att kontakta en jurist för att hjälpa er. Man kan även vid tingsrätten ansöka om en dödsboförvaltare och/eller en skiftesman som hjälper till, vilket du kan läsa mer om på Sveriges domstolars hemsida. Vår byrå kan även hjälpa till i vissa frågor exempelvis vid testamentestolkning, eller vidare vägledning. Önskar du vidare hjälp via vår byrå kan du återkomma till mig, så kan jag sätta dig i kontakt med dem. Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Jag önskar dig lycka till, och även ett gott nytt år!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare