Hur minimerar man sina risker vid utställande av lån till en annan privatperson?

Hej Lawline,

Jag har en viss summa pengar som jag har sparat genom mitt jobb. Jag blev kontaktad av en privatperson som vill gärna låna en summa på 50,000 och är beredd att betala tillbaka summan plus någon tusenlapp i avkastning, efter drygt en månad av lånedatumet. Nu undrar jag vad det finns för rikser för min del? Hur bör jag göra för att vara säker på mina pengar kommer att betalas tillbaka i tid?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer nedanför redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

I din fråga kommer jag att beröra skuldebrev, vilket finns reglerat i skuldebrevslagen. Även förmånsrättslagen kommer beröras.

Hur kan man minimera riskerna?

Det finns, precis som du skriver, alltid en risk att inte få sina pengar återbetalda när man lånar ut dem till någon. Vid en eventuell konkurs kommer borgenärerna (långivarna) med någon säkerhetsrätt, exempelvis inteckning i en fastighet, ha företräde till betalning framför någon som inte har någon säkerhetsrätt (en så kallad oprioriterad borgenär) (1, 6, 15 och 18 § förmånsrättslagen). Detta gör att du bör kontrollera låntagarens betalningsduglighet innan du medger att låna ut pengarna. För att minimera riskerna kan du även begära att få någon lös egendom i pant (s.k. handpanträtt) om det är möjligt. Detta ger dig då en särskild förmånsrätt, vilket i förhållande till andra borgenärer är en bra ställning då du vid en eventuell konkurs har rätt att sälja saken och behålla värdet till och med det belopp som motsvarar skulden (4 § tredje punkten förmånsrättslagen). Det krävs dock att egendomen har överlämnats till dig för att säkerhetsrätten ska vara giltig.

Skuldebrev

Du bör i vart fall upprätta ett skuldebrev, vilket kan ses som ett kvitto på att du har lånat ut pengarna och har rätt att få tillbaka motsvarande belopp och ränta. Om det är utställt till just dig, dvs att det är du som låntagaren ska betala till, så är det ett enkelt skuldebrev (26 § skuldebrevslagen). Detta är ett starkt bevismedel om du skulle behöva hjälp med att driva in skulden.

Hjälp med att driva in skuld

Om du skulle behöva hjälp med att driva in en skuld är det första du ska göra att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Detta innebär att Kronofogden hjälper dig att fastställa skulden, som ett bevis på att personen är skyldig dig pengar. Kronofogden skickar då ett föreläggande till låntagaren samt ett delgivningskvitto som personen ska skriva under och skicka tillbaka. Mer information om detta hittar du på Kronofogdens hemsida.

Sammanfattning

För att minimera dina risker bör du kontrollera låntagarens ekonomi innan du beviljar lånet och se till att ni upprättar ett skuldebrev. Skulle du behöva hjälp med det kan jag rekommendera Lawlines avtalstjänst.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare