Hur många personer kan man som ombud företräda i föreningssammanhang?

Finns det en gräns för hur många personer 1 person får företräda genom fullmakt i föreningssammanhang. I så fall, var finns detta reglerat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga kan skilja sig något beroende på vilken typ av förening det handlar om. Handlar det om en ekonomisk förening, exempelvis en bostadsrättsförening, gäller lagen om ekonomiska föreningar (FL). Handlar det istället om en ideell förening, exempelvis en idrottsförening, gäller ingen lagreglering alls.

Ekonomiska föreningar

Vad gäller ekonomiska föreningar får en medlem som inte är närvarande vid en föreningsstämma utöva sin rätt att närvara via ett ombud. Detta ombud ska ha en skriftlig och daterad fullmakt. Rätten att anlita ombud kan dock begränsas eller utökas i den ekonomiska föreningens stadgar (7 kap 4 § FL). Ett ombud får maximalt företräda tre medlemmar om inte föreningens stadgar säger annorlunda (7 kap 5 § FL).

Svaret på din fråga är alltså att ett ombud maximalt kan företräda tre medlemmar om inte den ekonomiska föreningens stadgar säger annorlunda. Säger stadgarna ingenting om gränsen för hur många medlemmar ett ombud med fullmakt får företräda är det alltså maximalt tre personer som gäller.

Ideella föreningar

Gällande ideella föreningar finns som sagt ingen lagreglering överhuvudtaget. Man skulle möjligen kunna tolka lagtexten ovan gällande ekonomiska föreningar även på ideella föreningar (s.k. analog tolkning), men enligt den juridiska litteraturen ska detta göras med försiktighet i sammanhanget. Rör det sig om en ideell förening bör man istället alltid söka information i stadgarna för att ta reda på hur många företrädesrätten via fullmakt egentligen gäller. Står ingenting i stadgarna bör nog detta tolkas som att det i princip inte föreligger någon rätt för en medlem att företrädas av ett ombud med fullmakt. Stadgarna bestämmer allt i dessa föreningar och man ska alltid vara försiktig med att tolka in regler som inte direkt framgår av dessa. Handlar det om en ideell förening i din fråga är alltså svaret att en eventuell gräns regleras i stadgarna. Någon i lagtext reglerad maxgräns finns alltså här inte.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Mvh

Sebastian NäslundRådgivare