Hur många personer får bo tillsammans i en lägenhet?

Hej.

Jag min man och vår dotter bor i en lägenhet med 3 rum ( 2 sovrum, ett vardagsrum och kök). Min fråga är den tillräcklig stor för att kunna bjuda hit mina svärföräldrar som ska bo med oss permanent.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nedan kommer att hänvisas till 12 kap. Jordabalken (JB), även kallat hyreslagen, och dess bestämmelser på området. Lagen hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12

Det finns ingen bestämmelse i 12 kap. JB som reglerar hur många människor som maximalt får bo tillsammans i en lägenhet. Det finns således inget hinder att din man, din dotter, dina svärföräldrar och du bor tillsammans i en lägenhet med 3 rum och kök. Observera dock att det i 12 kap. 24 § JB finns en skyldighet för hyresgästen vårda lägenheten och att det i 12 kap. 25 § JB finns en skyldighet för hyresgästen att se till att inte störa boende i omgivningen. Antalet boende i lägenheten bidrar dock inte per definition att lägenheten vanvårdas eller att omgivningen störs, utan det beror helt på omständigheterna i det enskilda fallet.

Likaså stadgas det i 12 kap. 41 § JB att hyresgästen inte får ha utomstående personer boende i lägenheten om det är till men för hyresvärden. Det uppställs alltså ett krav på att det är ett men för hyresgästen att utomstående personer bor i lägenheten. Så länge det inte är till men för hyresgästen är det inga problem att det bor utomstående personer i lägenheten.

Svaret på din fråga är således följande. Det finns ingen bestämmelse i 12 kap. JB som hindrar er från att bo hela familjen plus svärföräldrar i lägenheten. Som hyresgäst finns dock skyldighet att vårda lägenheten och inte störa omgivningen. Så länge hyresgästen uppfyller dessa krav, kan det i teorin bo hur många personer som helst i lägenheten. Observera dock att hyresgästen inte får ha utomstående personer boende i lägenheten om det är till men för hyresvärden. Det verkar dock inte finnas något som pekar på att så vore fallet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare