Hur många parkeringsböter kan man få för en parkering?

Hej Parkerade min bil på ett ställe där jag brukar stå. Det va bara att de ändrat reglerna. När jag kom tillbaks efter en v hade jag tre böter på 800 st. Betalade de. Sen fick jag inkassokrav. Ringde o då visade det sig att jag fått 3 till som nån tagit bort. Får man sätta hur många som helst? Vad är maxkostaden som de kan ta ut för en tids parkering? Jag fick betala 5150 kr för 6 dagar.. helt sjukt o jag gick typ under.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utredning

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som är maxantalet på hur många böter som får tas ut för samma parkering och vad som händer om boten har försvunnit från vindrutan för att någon har tagit den/den blåst bort.

Tillämplig lag för din situation är antingen lagen om felparkeringsavgift (LFA), om det gäller parkering på kommunal mark, eller lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP) om det gäller parkering på privat mark. Bestämmelserna i de båda lagarna är dock i princip detsamma.

Vad gäller om parkeringsböterna har blåst bort/någon har tagit dem från vindrutan?

Enligt lagen ska parkeringsboten lämnas över till fordonets förare/ägare eller fästas på fordonet (5 § andra stycket LFA & 8 § LKOP).

Om parkeringsboten/böterna inte betalas inom föreskriven tid, ska ägaren påminnas om betalningsansvaret och uppmanas att inom viss tid betala avgiften (6 § LFA), detta innan det vidtas åtgärder för inkassering av avgiften (8 § andra stycket LKOP).

Hur många parkeringsböter får man sätta på samma parkering?

Enligt lagen får högst 5 parkeringsböter tas ut för samma olovliga parkering (5 § andra stycket LKOP & 5 § tredje stycket LFA).

I rättsfallet RH 2018:38 stadgas det att “om t.ex. ett parkeringsförbud upphör vissa tider under en pågående parkering, upphör också det olagliga i parkeringen och en ny överträdelse börjar när förbudet återinträder. Bestämmelserna i 5 § tredje stycket [LFA] är då inte tillämpliga.”

Således verkar det ju som att ni har fått en parkeringsbot för mycket, men det kan också vara korrekt om det är så att er parkering någon gång under den här veckan har ansetts som en ny parkering och därmed en ny överträdelse.

Sammanfattning och råd

Som svar på er huvudsakliga fråga så får det enligt lag högst tas ut 5 parkeringsböter för samma olovliga parkering. Sen vad som räknas som “samma olovliga parkering” är lite oklart och som sagt kan en parkering på samma plats anses som en ny parkering beroende på när bilen står där och när det är förbudet att parkera där.

Angående att någon har tagit bort 3 st av de parkeringsböter du har fått, så ska du ha fått en påminnelse innan avgiften har gått till inkasso med en uppmaning att betala parkeringsböterna inom en viss tid.

Om du anser att något angående dessa parkeringsböter inte stämmer, är det polisens hemsida (om kommunal mark) eller parkeringsbolaget (privat mark) som du ska vända dig till. Mer om detta kan du läsa på transportstyrelsens hemsida.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Cornelia NilssonRådgivare